Dílo každého vyjde najevo. Ukáže je onen den, neboť se zjeví v ohni; a oheň vyzkouší, jaké je dílo každého člověka. Když jeho dílo vydrží, dostane odměnu. Když mu dílo shoří, utrpí škodu; sám bude sice zachráněn, ale projde ohněm. (1 Kor 3-13)

 

Ráj a peklo nejsou dvě různá místa. Jedná se o dva různé stavy, které vycházejí ze stejného nestvořeného pramene, ale jsou zakoušeny jako dvě odlišné zkušenosti. Nebo lépe řečeno se jedná o stejnou zkušenost, kterou každý člověk prožívá odlišně, v závislosti na svých vnitřních předpokladech. Tou zkušeností je vidění Krista v nestvořeném Světle jeho Božství, jeho Slávy.

 

Počínaje Druhým příchodem Krista budou všichni lidé po celou nekonečnou věčnost zřít Krista v jeho nestvořeném Světle. A tehdy se stane to, o čem se mluví v Janově evangeliu: „A vyjdou: ti, kdo činili dobré, vstanou k životu, a ti, kdo činili zlé, vstanou k odsouzení.“ (J 5,29). Dojde k rozdělení lidstva na dvě skupiny. Lidé v první skupině budou vidět Krista jako ráj, zatímco lidé v druhé skupině budou vidět Krista jako peklo („Neboť Bůh náš jest oheň spalující“ Žd 12,29).

 

Sv. Jan Klimak píše, že nestvořené Světlo Krista je „ohněm spalujícím a světlem osvěcujícím“. Sv. Řehoř Palama ke stejnému tématu poznamenává: „On, praví, nás bude křtít v Duchu Svatém a ohni. Tím je označeno jak působení, které přináší osvícení, tak působení, které přináší utrpení. Každý člověk analogicky ke svému stavu, přijímá první nebo druhé.“

 

Z toho je zřejmé, že ráj a peklo není jednoduše odměna a trest, ale způsob, jakým každý z nás zakoušíme vidění Krista v závislosti na stavu našeho srdce.

 

Bůh je oheň, který čisté posvěcuje a ozařuje, ale nečisté pálí a zatemňuje.

 

 

 

Vybráno z článku:

http://www.orthodoxiachristiana.cz/o-georgios-metallinos-raj-a-peklo-podle-pravoslavne-tradice-c33