Před měsícem mi z jednoho amerického serveru napsali, že pokud chci dále používat jejich služby, musím souhlasit s tím, aby se před mými videy objevovala reklama. Tak jsem od nich odešel a všechna svá videa jsem smazal. Nechci být součástí byznysu na obelhávání lidí.

 

Mnoho internetových firem se prosadilo v konkurenci stovek ostatních tím, že nepoužívali reklamu. To ovšem mělo za smysl jen lidi nalákat. A pak jim reklamu vnutit.

 

Snad zbyde pár společností, pro které nebudou hlavním cílem v životě peníze. Snad aspoň pár stránek na netu zůstane zdarma a bez reklam – sice budou chudé, ale nebudou opuštěné – lidi si k nim vždycky najdou cestu.

 

Reklama je často opakem evangelia. Evangelium hlásá pravdu, která osvobozuje. Reklama hlásá lež, která zotročuje. Jasně, že některé reklamy nemusejí být zlé, pokud jsou to čistě informace bez manipulujících prvků. Ale skutečná reklama bývá agresivní, vlezlá a lživá. Ráda lidi ovládá. „Musíš si koupit to a tamto! Nikdo tě nenutí, ale je to ta nejlepší věc na světě, a když si ji koupíš, nalezneš štěstí, bude líp tobě, tvým dětem, celému světu...“ Lži. Lži, které nás nutí pomocí psychologických triků kupovat, co nepotřebujeme, konzumovat víc než sneseme, a co je nejhorší: hledat v konzumu štěstí.

 

Ale štěstí se dá najít v pravém opaku. V darování.

 

Dobro je zdarma.