Svět vidíme tak, jak to vypadá v naší hlavě. Jaký může být náš myšlenkový svět?
Botanické podobenství:
1) Náletová louka – přiletí do ní vše, usadí se v ní vše, člověk by řekl, že to je ideální - všechna semínka na ni dopadnou - ale přesto není pestrá. Nejagresivnější rostliny se postarají to, aby tam nic jiného nerostlo. Nastane „tuhá despocie kopřiv a agátů“. Člověk, který má v hlavě náletovou louku, má obvykle pouze ty nejagresivnější a nejjednodušší myšlenky, které rychle zapustí kořeny, které jsou snadné, přehledné a dokonce i logické.
2) Monokultura – pole, kde jsou geometricky vyrovnány stonky, je striktně řízená, jednotná, neumožnující jakoukoliv alternativu, je nutné hubení plevele, hubení všech neužitečných myšlenek. Je nudná, nešťastná, náchylná k chorobám, fádní, zranitelná a nestabilní.
3) Čínská zahrada – příroda není znásilněna, je tu pestrost a volnost, ale jsou dány určité hranice, každá myšlenka má své místo, je nutná kultivace, respekt, je dán prostor kráse a harmonii, je to proces/práce na celý život
Dívat se na svět a chápat ho, bez potřeby ho křečovitě měnit, to předpokládá schopnost myslet.
(převzato z přednášky ThMgr. Milana Klapetka)
Komentáře
Kristus Pán nás přirovnává k lánu pšenice.To je monokultura.
Když se podíváš na některé obrázky lánů pšenice, jsou hezké.
http://iwritealot.com/wp-content/uploads/2010/11/Wheat-Fields-1920X1200-Wallpaper-1.jpg
http://www.drupaldemos.com/sites/default/files/gallery/photos/house_and_wheat-1280x800.jpg
Jinak zahrady, ve kterých je více symetrie nijak nezaostávají za těmi velečínskými. Zmínil bych jako příklad zahrady ve Versailles nebo Vatikánské zahrady.
Hezký článek :) a k těm lánům pšenice - neubráním se myšlence, že sice jsou hezké, ale pokud bych si odmyslel modré nebe nad nimi (příp.s mraky), stromy kolem, nějakou cestu nebo stavení, tak samy o sobě ty lány až tak hezké nejsou a navíc - nemůžou být všude JEN lány pšenice...
Samozřejmě, že každý člověk je jedinečný a má nějaké dary. Ale je tu pravá víra a určité věci, které jsou jednotné. A tady se hovoří o lidské mysli a vypadá to, že snad nemáme bojovat proti závadným myšlenkám a různým pokušením, což je plevel, ale že si máme vše kultivovat.
„Poněvadž je mimo to lidská přirozenost poskvrněna prvotním hříchem a tudíž mnohem náchylnější k neřesti než ke ctnosti, je vůbec nutným předpokladem mravnosti držet na uzdě nezřízené choutky ducha a pudovou stránku podřídit rozumové. V tomto boji je velmi často nutné pohrdnout pozemskými zájmy a podrobit se velkým útrapám a obtížím, aby rozum zvítězil a udržel si svou vládu. Avšak naturalisté a zednáři, nemajíce vůbec víry v pravdy Bohem zjevené, popírají, že otec lidského pokolení zhřešil, a proto se domnívají, že svobodná vůle není vůbec "oslabena a nakloněna ke zlému". Zásadně přehánějí skvělé vlastnosti lidské přirozenosti, jedině do ní kladou podstatu a pravidlo spravedlnosti a nemohou pochopit, že je třeba ustavičného boje a vrcholné vytrvalosti, “ Lev XIII. - Humanum Genus
Díky všem, kdo pochopili :-) @pohodan Ježíš nemluví o myšlení (jako tento článek), ale o tom, jaký užitek nesou lidé a boží slovo. „U koho bylo zaseto do dobré země, to je ten, kdo slovo slyší i chápe a přináší úrodu.“ (Mt 13) Buďte tou úrodnou půdou a buďte tím dobrým semenem, které nese stonásobný užitek! Ale nebuďte lidmi, kteří by chtěli udělat z celého světa jednobarevné pole. V monokultuře nemají místo žádné další rostliny. Vaše myšlení ať je jako čínská či vatikánská zahrada - v ní musíte pečovat o pestrý duchovní život, vytrhávat plevel a zalévat to dobré a krásné.
Pro přidání komentáře se musíš přihlásit nebo registrovat na signály.cz.