(část mého referátu o této knize, rok 2003)

Cangelosi, James S.: Strategie řízení třídy. Jak si získat a udržet spolupráci žáků při výuce. Portál, Praha 1994 (z originálu „Classroom Management Strategies: Gaining and Maintaining Students´ Cooperation“ přeložil Milan Koldinský, český překlad recenzovala doc. PhDr. Marta Langová, Csc.)

Profesor James S. Cangelosi pracuje na státní univerzitě v Utah ve Spojených státech. Jeho práce se zaměřuje zejména na metody řízení vyučování a chování, dále na vyučovací systémy a hodnocení vyučování. Je autorem řady knih z oblasti systematických přístupů k vyučování a řízení třídy. Nejinak je tomu s touto knihou, jejíž podtitul napoví ještě více než samotný název: Jak získat a udržet spolupráci žáků při výuce.

V úvodu knihy autor obhajuje nutnost této příručky, a to zejména tím, že udržení pozornosti a kázně žáků je stále obtížnější; a přitom je to jeden z nejdůležitějších faktorů nutných k úspěšné výuce. Dokládá to mnohými nářkuplnými dopisy nejen začínajících učitelů, kteří si stěžují právě na nemožnost udržet ve třídě klid. A právě toto si klade Cangelosi za svůj cíl v této knize. Hlavním z přístupů mu bude právě žáky získat ke spolupráci.

Kdybych měl uvést nějaký příklad nebo nějaké rady z této knihy, asi bych vybral kapitolu druhou, která se zabývá tím, jak naučíme žáky spolupracovat. Uvádí mnoho metod, které mohou učiteli pomoci. Je ale nutné předem zdůraznit, že celá kniha se ani zdaleka nedá shrnout do této kapitoly. Její hlavní silou jsou četné příklady, které já zde uvádět nemohu. Čili stručně:

 

Vhled a organizace (Kouninova metoda): Kounin zjistil, že žáci hodnotí učitele jako ty, kteří „jsou v obraze“ v případě, že:

  • Když se objeví kázeňské problémy, učitel soustavně zakročuje proti nesprávnému jednání přesně u těch žáků, kteří probém vyvolali.
  • Když se objeví dva kázeňské problémy současně, učitel řeší nejprve ten vážnější
  • Učitel rozhodně zasahuje v případech nespolupracujícího chování dřív, než se mu toto chování vymkne z rukou nebo než je ostatní začnou napodobovat

Spolupráce prostřednictvím komunikace (Ginottova metoda)

  • Vyhněte se „nálepkování“ – učitelé by se neměli chovat k žákům sarkasticky a neměli by jim dávat negativní označení
  • Negativní vliv chvály – měla by se chválit práce žáků, ne žáci samotní
  • Zaměření na cíl

(o komunikaci více ve 4. kapitole)

Racionální chování (Glasserova metoda)

  • Neomluvitelné chování – to, že chápeme proč se žák chová nežádoucím způsobem není žádným důvodem k tolerování takového chování; žáci jsou racionální bytosti a jsou schopni se rozhodnout spolupracovat a věnovat se probíhající učební činnosti
  • Rozhovor se skupinou a s jednotlivcem – pravidla řízení chování a spolupráce žáků by měli stanovit učitelé spolu s žáky; učitelé by měli pravidelně tři typy setkání s kolektivem třídy: 1. setkání věnované společenskému chování, 2. shromáždění s otevřeným koncem probírající intelektuálně důležité otázky žáků, 3. setkání věnované prospěchu žáků…důležité jsou i osobní rozhovory s žákem pro řešení konkrétních problémů

Dreikusova metoda

  • Demokracie ve třídě – učitel by neměl být ani příliš tvrdý ani příliš povolný; žáci by měli spolurozhodovat o pravidlech chování, nést důsledky…
  • Nenechat se zatáhnout do „boje o moc“ ve třídě, odvést pozornost od žáka, který se snaží ji upoutat vyrušujícím chováním

Asertivní kázeň (Metoda Canterových)

- ani hostilní, ani submisivní; charakteristická je přímost, spontánnost a přiměřenost

- asertivní výcvik „trvání si na svém“; přesné vymezení, jaké chování nebude tolerováno a jaké bude vyžadováno, povzbuzování spolupracujícího a eliminace nespolupracujícího chování (viz také behaviorální metoda); očekávání podpory rodičů, pedagogů, vedení školy…

Komunikace se žáky (Kapitola IV.)

  • používat popisný jazyk, ne posuzující, žádné nálepky (ani pozitivní!)
  • naučte žáky, aby vás poslouchali

-         moudré používání slov, bohatost popisného jazyka

-         než promluvíte, přemýšlejte

-         žáci ignorují přebytečná slova – naučí se tak ignorovat učitele

-         mluvte pouze k člověku, kterého se sdělení týká

-         používejte řeč těla, pohled do očí…

-         mluvte jen k pozorným posluchačům

  • naslouchejte žákům
  • reagujte podporujícím způsobem

-         zmírnění zklamání

-         přijetí pocitů

-         zmírnění konfliktu

  • vyhněte se předávání nechtěných sdělení

-         riziko nedorozumění

-         buďte vzorem „podnikatelského“ postoje

-         nechovejte se rušivě, nepoužívejte destruktivní tresty

-         nepoužívejte destruktivní kladné zpevňující činitele (byli jste hodní-žádnýDÚ)

  • důraz na formativní (ne finální) hodnocení – důraz na postup, ne výsledek
  • profesionální důvěra a práva žáků
  • asertivní komunikace